Jedan od najvećih modnih kreatora XX veka, Yves Saint Laurent, preminuo je u nedelju 1. juna u svojoj 71. godini objavila je Fondacija YSL.
Njegov uticaj i značajna na zvezdanom modnom nebu ostavio je dubok i neizbrisiv trag u svetu mode i luskuza. Brend YSL ostaće zauvek stimbol univerzalnog stila, inovativnosti i možda ponajviše, stvaralačke hrabrosti...
Kraj njegove modne vladavine desio se 2002. godine, kada je njegova modna kuća formalno zatvorena. Formalno abdicirajući u korist imperije GUCCI koja je kupila brend, ostvario je ideju da svi proizvodi YSL, nastave da predstavljaju sinonim za stil i trend...
Njegov život u modnom svetu započeo je veoma rano. Genijalnost koju je ispoljio, praktično odmah pošto se zainteresovao za modu, učinila je da već sa 17 godina, došavši u Pariz iz Alžira - rodjen je u Oranu - postane desna ruka tvorcu novog modnog poratnog poretka Christianu Dioru.
Posle samo tri godine rada za CD, umire veliki maestro, i estetiku i stil brenda Christian Dior, "nasleđuje" upravo mladi dizajner. Našavši se u veoma teškoj ulozi da nadmaši "nenadmašnog" i učini skoro nemoguće, posle samo 12 meseci pojavljuje se sa kolekcijom koju potpisuje za Christian Dior. Poput svog učitelja odlučuje da napravi radikalne izmene i da već izgrađenu siluetu posleratne žene naglašene linije struka i bogatih nabora na suknjama i haljinama potpuno izbriše sa modne scene. Idući ispred svog vremena trasirao je put novoj emancipovanoj, modernoj ženi, željne slobode i dinamike savremenog života. Hrabrim "presecanjem" sa tradicionalnom formom, predstavlja svoju kolekciju "Trapeze" i trijumfalno se penje na upražnjeni modni tron.
Modni svet, koji se već i uljuljkao u ulogu siročeta velikog Diora, u ekstazi glorifikuje mladog sramežljivog kreatora sa naočarima. Nedugo zatim , kada doživljava nervni slom zbog poziva za odluženje vojnog roka, francuska kuća, zarad svog imidža ali i recidiva old fashion stila u odnosu prema skandalima, vrlo brzo zamenjuje princa naslednika sa dizejnerom Marc Boganom. Razočaran i duboko povređen, princ bez krune, povlači se na godinu dana i vida rane otvorivši svoj prvi butik u 14. arondismanu, nedaleko od Šanzelizea. Od tada datira i emotivno poslovna veza sa Pijerom Beržeom koji će do samog kraja koordinisati i sporovoditi sve zamisli koje genije YSL bude kreirao i stvarao...
Njegova prirodana boja i kreativni beg bila je crna. Crna su i tri inicijala (YSL) koja po svetu predstavljaju snagu i moć brenda, crn je i smoking koji je zauvek ostao omiljena "uniforma" francuskom dizajneru koji je sa podjednakom lakoćom oblačio u njega i muškarce i žene... Ipak u trenucima stvaranja njegova paleta je živa i vatrena baš kao što su i njegove, sada već istorijske kolekcije, inspirisane delima Mondriana, Pikasa, Matisa, Van Goga kao i dalekim putovanjima, bogatstvom nasleđa mnogih naroda i kultura koje je tamo otkrivao....
Trag koji je tokom svog rada i delovanja u svetu mode ostavio Yves Saint Laurent nije se samo završavao na trendi kolekcijama i asesoarima... Jedan je od prvih dizajnera mode koji se bavio i sociološkom kritikom društva, upravo kroz svoj rad. U vreme kada je on to počinjao, mnoge nama danas bliske stvari i načini nisu bili niti poznati niti prihvaćeni. Godinama je zbog toga brend YSL sticao i "branio" titulu logoa kome skandali i provokacija nisu bili strani... Kolekcijom "40 -te" za koju je inspiraciju našao upravo u mračnim godinama rata, izazvao je buru reagovanja na "smelost" kojom se upustio u koketiranje sa jednim tako nesrećnim i tužnim periodom za svet. Sa druge strane dobija podršku u velikom broju poklonika koji veličaju njegov rad.
Kampanja za njegov parfem YSL "Homme", kada se 1971. za potrebe iste, slikao nag, bila je šamar, uljuljkanom kvazikonzervativnom društvu i vrednostima koje je savremeni način života prevazilazio i činio paradoksalnim... Ova kampanja ušla je u anale svetskih promotivnih aktivnosti i postigla fantastičan uspeh. Šest godina kasnije (1977) opet je iziritirao javnost svojim parfemom koji je nazvao "OPIUM". Komentari na ime su bili loši i kritički, ali uspeh parfema trijumfalan, sve do današnjih dana...
Veoma mnogo YSL, sarađivao je sa najvećim umetnicima 20. veka. U mnogima je pronalazio prijatelje sa kojima je razmenjivao ideje i načine za svoj umetnički izražaj. Oni sa kojima je najduže sarađivao i družio se bili su Margerit Dira, Žana Koktoa. Ipak, stvar koja je obeležila čitavo njegovo biće je parabola da je YSL bio izuzetno nesrećan čovek koji ni kroz umetnost nije uspeo da sebe "očisti" od unutrašnjih demona koje je nosio do poslednjeg dana. Samo čin kreacije i veza sa Beržeom predstavljali su za njega lepu stranu života. Sve ostalo bilo je sivo i turobno..
Pravi opis njega napisao je upravo njegov emotivni i poslovni oslonac Berže, u sledećih nekoliko reči: Iv se na maestralan način upisao u knjigu francuskih genija i to na jednoj od najznačajnih i najlepših stranica. To bi trebalo da ga učini, neosporno srećnim. Ali ako bi to prihvatili na taj način , onda svakako ignorišemo da kreacija uvek slavi "venčanje" talenta i patnje...
Umoran i bolestan, Iv se 2002. godine povukao. Snimci njegovog poslednjeg pojavljivanja ostaće upamćeni kao trenuci kada se iza njegovih čuvenih crnih kockactih naočara nadvio veo tuge i duboke patnje za onim što ostavlja... Tada je rekao: Upoznao sam strah i užasnu samoću, i one lažne prijatelje koje zovu sedativi i opijati. Bio zarobljen u depresiji i sanatorijumima...
Ovom rečenicom samo se potvrdilo da je u svoj svojoj genijalnosti bio usamljenik koji je duboko patio za nečim još većim i značajnijim. Za slobodom koju mu njegov brend posle nekog vremena nije dozvoljavao i za usponima koje je posle mnogih padova teško osvajao.
Njegov život u modnom svetu započeo je veoma rano. Genijalnost koju je ispoljio, praktično odmah pošto se zainteresovao za modu, učinila je da već sa 17 godina, došavši u Pariz iz Alžira - rodjen je u Oranu - postane desna ruka tvorcu novog modnog poratnog poretka Christianu Dioru.
Posle samo tri godine rada za CD, umire veliki maestro, i estetiku i stil brenda Christian Dior, "nasleđuje" upravo mladi dizajner. Našavši se u veoma teškoj ulozi da nadmaši "nenadmašnog" i učini skoro nemoguće, posle samo 12 meseci pojavljuje se sa kolekcijom koju potpisuje za Christian Dior. Poput svog učitelja odlučuje da napravi radikalne izmene i da već izgrađenu siluetu posleratne žene naglašene linije struka i bogatih nabora na suknjama i haljinama potpuno izbriše sa modne scene. Idući ispred svog vremena trasirao je put novoj emancipovanoj, modernoj ženi, željne slobode i dinamike savremenog života. Hrabrim "presecanjem" sa tradicionalnom formom, predstavlja svoju kolekciju "Trapeze" i trijumfalno se penje na upražnjeni modni tron.
Modni svet, koji se već i uljuljkao u ulogu siročeta velikog Diora, u ekstazi glorifikuje mladog sramežljivog kreatora sa naočarima. Nedugo zatim , kada doživljava nervni slom zbog poziva za odluženje vojnog roka, francuska kuća, zarad svog imidža ali i recidiva old fashion stila u odnosu prema skandalima, vrlo brzo zamenjuje princa naslednika sa dizejnerom Marc Boganom. Razočaran i duboko povređen, princ bez krune, povlači se na godinu dana i vida rane otvorivši svoj prvi butik u 14. arondismanu, nedaleko od Šanzelizea. Od tada datira i emotivno poslovna veza sa Pijerom Beržeom koji će do samog kraja koordinisati i sporovoditi sve zamisli koje genije YSL bude kreirao i stvarao...
Njegova prirodana boja i kreativni beg bila je crna. Crna su i tri inicijala (YSL) koja po svetu predstavljaju snagu i moć brenda, crn je i smoking koji je zauvek ostao omiljena "uniforma" francuskom dizajneru koji je sa podjednakom lakoćom oblačio u njega i muškarce i žene... Ipak u trenucima stvaranja njegova paleta je živa i vatrena baš kao što su i njegove, sada već istorijske kolekcije, inspirisane delima Mondriana, Pikasa, Matisa, Van Goga kao i dalekim putovanjima, bogatstvom nasleđa mnogih naroda i kultura koje je tamo otkrivao....
Trag koji je tokom svog rada i delovanja u svetu mode ostavio Yves Saint Laurent nije se samo završavao na trendi kolekcijama i asesoarima... Jedan je od prvih dizajnera mode koji se bavio i sociološkom kritikom društva, upravo kroz svoj rad. U vreme kada je on to počinjao, mnoge nama danas bliske stvari i načini nisu bili niti poznati niti prihvaćeni. Godinama je zbog toga brend YSL sticao i "branio" titulu logoa kome skandali i provokacija nisu bili strani... Kolekcijom "40 -te" za koju je inspiraciju našao upravo u mračnim godinama rata, izazvao je buru reagovanja na "smelost" kojom se upustio u koketiranje sa jednim tako nesrećnim i tužnim periodom za svet. Sa druge strane dobija podršku u velikom broju poklonika koji veličaju njegov rad.
Kampanja za njegov parfem YSL "Homme", kada se 1971. za potrebe iste, slikao nag, bila je šamar, uljuljkanom kvazikonzervativnom društvu i vrednostima koje je savremeni način života prevazilazio i činio paradoksalnim... Ova kampanja ušla je u anale svetskih promotivnih aktivnosti i postigla fantastičan uspeh. Šest godina kasnije (1977) opet je iziritirao javnost svojim parfemom koji je nazvao "OPIUM". Komentari na ime su bili loši i kritički, ali uspeh parfema trijumfalan, sve do današnjih dana...
Veoma mnogo YSL, sarađivao je sa najvećim umetnicima 20. veka. U mnogima je pronalazio prijatelje sa kojima je razmenjivao ideje i načine za svoj umetnički izražaj. Oni sa kojima je najduže sarađivao i družio se bili su Margerit Dira, Žana Koktoa. Ipak, stvar koja je obeležila čitavo njegovo biće je parabola da je YSL bio izuzetno nesrećan čovek koji ni kroz umetnost nije uspeo da sebe "očisti" od unutrašnjih demona koje je nosio do poslednjeg dana. Samo čin kreacije i veza sa Beržeom predstavljali su za njega lepu stranu života. Sve ostalo bilo je sivo i turobno..
Pravi opis njega napisao je upravo njegov emotivni i poslovni oslonac Berže, u sledećih nekoliko reči: Iv se na maestralan način upisao u knjigu francuskih genija i to na jednoj od najznačajnih i najlepših stranica. To bi trebalo da ga učini, neosporno srećnim. Ali ako bi to prihvatili na taj način , onda svakako ignorišemo da kreacija uvek slavi "venčanje" talenta i patnje...
Umoran i bolestan, Iv se 2002. godine povukao. Snimci njegovog poslednjeg pojavljivanja ostaće upamćeni kao trenuci kada se iza njegovih čuvenih crnih kockactih naočara nadvio veo tuge i duboke patnje za onim što ostavlja... Tada je rekao: Upoznao sam strah i užasnu samoću, i one lažne prijatelje koje zovu sedativi i opijati. Bio zarobljen u depresiji i sanatorijumima...
Ovom rečenicom samo se potvrdilo da je u svoj svojoj genijalnosti bio usamljenik koji je duboko patio za nečim još većim i značajnijim. Za slobodom koju mu njegov brend posle nekog vremena nije dozvoljavao i za usponima koje je posle mnogih padova teško osvajao.
Tekst preuzet sa Posh Magazina